Grammofånerier

Igår var jag och S ute på äventyr. Skulle titta på grammofon hos en Gubbe och lyssna på musik på Schmäck. Eftersom vissa av oss var säker på att det var nära till mannen Ove/Uve som sålde resegrammofonen och andra inte frågade var på ÖK mannen bodde så satt vi och drog ut på tiden på Max först.. Det var inte så långt om man jämför med Kina. Vid närmare eftertanke var det nog inte så långt i jämförelse med mycket annat heller men till den inplanerade konserten skulle vi inte hinna insåg vi ganska snabbt. Nu har du gått för långt sa jag…inte eftersom hälften av alla som var med ogillar ordskämt. Mannen Uve (kanske heter han Ove men hans tant sa Uve) var med i en rörmokareförening, kanske ville han bara verka märkvärdig. (Utelämnat ordkämt här) När vi kom in sa Tanten att vi inte behövde ta av oss skorna för att det inte var städat. Sa att efter att man blir pensionär städar man inte så ofta. Jag börjar misstänka att jag är pensionär…ska fråga han som kör traktorn som ska frakta bort gruset från mitt hallgolv om saken. Grammofonen var jättefin! Den bodde i en resväska. Såg gammal ut. Hade en fin lite svängd arm med stor klump på pickuppen.

S frågade - Går det att spela LP-skivor på den?

Grammofonen – Skraaaaapppppkkkvviiiiiiii

Uve vevar i grammofonen.

Uve - Jag tror att om man bara justerar lite så ska det nog gå att få igång den.

S – Går det bara att spela stenkakor på den?

Grammofonen – Srreeiiieeeeeeeee

Uve vevar.

Uve – Kanske pickuppen är för tung. Om man bara justerar lite.

S – Hrmmm om det bara går att spela stenkakor är jag inte intresserad.

Uve – Det var ju längesen jag spelade på den.

Jag – Går det bara att spela stenkakor på den eller kan man spela LP också?

Uve vevar och tittar koncentrerat på den. Det finns extra stift till den.

Jag – Om det bara går att spela stenkakor är vi inte intresserad.

Gramofonen – Skraaaapppp

S – Var ute efter en som kunde spela LP.

Uve – Ja det är stenkakor man spelar på den.

S – Då måste jag hoppa det här. Var ute efter en LP-spelare.

Uve – Det följer med 6 skivor.

Jag – Vi är inte intresserad.

S – Vi är inte intresserad.

Grammofonen – Wiiioooouuuuuuuu

Uve – Jo här har vi få se jo sex skivor är det…var ju länge sen jag lyssnade.

Fortsatt konversation i samma spår….(ber om ursäkt för det långsökta men ärligt slumpartade ordskämtet…nu utelämnade jag ett annat som kompensation för sveda och värk)

 

Vi började gå. Uve fattar vinken.

 

Uve och Tant var snälla. Grammofon var fin. Vi sa hej då och gick.

Vi gick fort för musiken hade börjat. När vi kom fram var det tyst. Musiken började en timme tidigare. Vi gick hem.

 

Hälften av oss var mycket besvikna. Hälften visste inte vad det var för musik vi missade. Hälften av oss tycker om att promenera, tycker att man tänker så bra då. Hälften tyckte att tid hade blivit bortslösad. En av oss tvingade den andra (som hällre ville hem o sova) att gå och titta på julpyntningen av den fantastiska trädgården på Sofiehem. Hade förväntat mig ännu mer lampor men det var musik i rabatten, tomtar i buskarna och konstiga saker som hängde från träden så jag var nöjd.

 

Ett trevligt litet äventyr.


Kommentarer
Postat av: Liv

Jag älskar äventyr! Sofiehems har jag inte sett..verkar småroligt :D

2006-12-16 @ 18:15:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0