Finns det blod i fruktflugor?

Finns det blod i fruktflugor? Jag smällde ihjäl en idag och efter ett tag tittade jag i handen och det såg ut som lite blod. Det är den enda förklaring jag kan komma på till hur det kom dit om den inte hann bita mig precis innan dödsögonblicket som en hämd. Ha där fick hon allt! tänkte den triumferande!

Jag lämnade ett bananskal framme en eftermiddag och nu har jag bananflugor. Jag har hört talas om att man ska hälla vatten, vinäger/ättika och diskmedel i en skål gul så ska de flyga dit, tro att det är en banan och drunkna. När jag gjorde det flög de iväg och gömde sig. De viste vad som var på gång. Det konstiga är att de inte verkar intressera sig för bananen i fruktfatet heller. Jag tror att det har blivit med dem som med örnarna som hänger på soptippen i Alaska istället för att fånga fisk eller möss eller vad de nu brukar äta eller älgarna och björnarna på samma ställe som rotar i soptunnor för att få sig lite snabbmat. På samma sätt har fruktflugorna övergivit frukt och börjat dra sig till kastrullen som man la i blöt igår efter middagen. Jag har valt att spela efter deras regler så jag har hällt lite diskmedel i kastrullen istället för ättiksskålen. En har drunknat. Det bästa sätter är nog ändå att slå ihjäl dem med händerna. Bäst är om man har fuktiga händer. Då sitter de ordentligt i klistret som man brukar säga och blåser inte iväg av luftdraget mellan händerna. Detta funkar även på blomflugor som är lite mindre köttiga och därmed snabbare men lika irriterande.

Skaffa ett jobb säger du? Jag som gör vettiga saker med min tid hela dagarna!

Är det föresten någon som vet hur man får bort kåda från kläder??? Husmorstips nån?

Kommentarer
Postat av: Lennart

Tuggummi som fastnat på kläder får man bort genom att låta kläderna ligga frysen ett bra tag. Sen bryter man bara bort det stela kletet. Kanske fungerar på kåda också?

2007-08-23 @ 17:09:14
URL: http://trannel.blogg.se
Postat av: Nina

Tanken har slagit mig. En av fläckarna har jag ju redan hunnit gnugga in när jag försökte med tvål men den andra kanske det funkar på. Var i frysen hör en tröja hemma? Med bröd, grönsaker eller kött? Eller är det kanske med muffinsarna tro? I den burken är det ju iaf ganska tomt.

2007-08-23 @ 17:37:09
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: En trött Margit

Hehe. Bananflugor är ena smarta jävlar :)
Och jag är då numera en ny vardande Nina Yunkers enligt http://ogonblickinorr.blogspot.com och mitt råd är som följer: Klipp ut den kådiga fläcken från plagget och ersätt med något roligt märke av typen som man kan köpa på olika fotbollsmatcher. Simsalabim!

2007-08-23 @ 23:09:43
URL: http://monstretundersangen.blogspot.com/
Postat av: Nina

Trötta Margit: Grattis till Ninautnämningen.Hon är ju författare så det är väl bra! Tack för husmorstipset. Nu kommer min kofta bli senaste mode. Kanske har jag nåt gammalt scoutmärke jag kan sy fast. Knivbevis vid kragen och en räv vid den nedre mudden eller varför inte sy dit några liljor? Jag kan så lite om fotboll så jag vet inte vilket lags märke jag ska använda. Folk blir ju skjutna när de hejar på fel lag. Scouter gillar ingen så då vet jag mer vad jag har att vänta mig...och knivbeviset gör ju att jag får respekt! Är det inte bättre att vara Nina-junkie än att vara Nina Yunkers? Jag bara undrar.

2007-08-24 @ 11:59:45
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Stifflert

Bananflugor kommer från helvetet, jag är säker. De går bara att få bort om man handgripligen mördar dem en efter en. De förökar sig galet snabbt ifall man lämnar minsta smula framme, inte diskar så fort man tagit sista tuggan från tallriken eller inte slänger soppåsen så fort man lagt något i den.
Det är bara att börja banka.
Lycka till!

2007-08-27 @ 00:40:12
URL: http://stifflert.blogspot.com
Postat av: Nina

Stifflert: Tack för lyckönskningen. Jag tror att jag har lyckats banka ihjäl de flesta nu. Såg en i morse så jag befarar att den har förökat sig med tio innan kvällen. Att föröka sig som kaniner är ett föråldrat uttryck. Som fruktflugor stämmer bättre. Jag tror att de följer utvecklingen och klonar sig bör bättre resultat.

2007-08-27 @ 14:58:18
URL: http://jagkannina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0