Dynamitarder och mandråpare

                    image103

Satt och tittade i ett korsordslexikon när jag  fastnade på ämnet Brott och straff. En del brott har jag aldrig hört talas om. Vad är till exempel Underslev? Jag funderade över att slå upp det men kom fram till att det nog är roligare att fantisera vidare själv. Ord på 6 bokstäver Billån. Sen när är det brossligt att låna bil??

Om jag skulle välja mellan de olika brotten som är listade i boken under rubriken Brott så ligger skurksträck nära till hands. Skurksträck är lixom ett mycket mer sympatiskt brott än likplundring eller mordbrand. Under rubriken Brottslingar så är det svårare. Det finns många trevliga titlar att välja på där. Roffare, skojare, stigman eller dynamitard. Jag måste säga att dynamitard låter mycket roligare än att jobba på Mc Donalds och flippa burgare.  Varje gång jag ser ordet lynchmobb så läser jag istället lunchmobb. Jag får en väldigt levande bild framför mig. Värsta upproret på restaurangen. Folk kommer in i hundratal, en börjar kasta en tallrik med pölsa som besvaras av en skål med brylépudding. Folk hukar sig bakom de omkullvälta borden...ni förstår. 
Desperado är ju alltid en klassiker också tillsammans med giftblandare och mandråpare.

Sedan vidare till rubriken Straff och straffredskap. Jag måste säga att männsikan är påhittig vad gäller sätt att plåga varandra på. Det är avsatt lite mer än en sida till detta. Blev lite förvånad när jag läste Katt. Visst kan de vara lite jobbiga när de lägger sig på ansiktet när man ska sova eller när klorna går igenom byxorna och man får svansen i munnen när de går på en men jag har aldrig tänkt på dem som ett tortyrredskap. Många av redskapen har jag ingen aning om vad de är och det är jag glad för. Det anser jag talar för min godhet. Blir dock lite nyfiken på Kindpust. Låter inte som en så skräckinjagande metod, mer som det som händer med kinden när man går ut en blåsig höstdag.

Kommentarer
Postat av: storey

Jag tycker kindpust låter misstänksamt lindrigt. Antagligen är det istället något otroligt smärtsamt. Vem vet inte hur förbannat ont det gör att bita sig i kinden?

2007-05-14 @ 23:25:37
URL: http://storeysnurrar.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Kindpust är en örfil! (enligt "pappa-lexikonet")

2007-05-15 @ 16:50:56
Postat av: Nina

Hanna: Ett annat (levande) lexikon sa samma sak efter att jag hade skrivit det.

2007-05-15 @ 20:36:57
URL: http://jagkannina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0