Kulturella skillnader?

Jag gjorde en intressant iaktagelse idag. Jag har ju som bekant varit på en liten semester i Göteborg. Där är folk lättklädda och jag fick inte ha halsduk för syster M och vantar var ett absolut Nej. Man kan luras att tro att det beror på att det är varmt och sommar i Göteborg men jag är inte lika säker längre. Idag cyklade jag till stan i munkjacka och tunna tygbyxor som slutade på mitten av smalbenen. Det var varmt, 18 grader, men folk hade både halsduk och tjocka jackor på sig. Intressant. Vad beror det på? Är det för att vi i norr är så där hälsosamt skeptiska?
Okej solen lyser, termometern visar på sommar...men det börjar nog snöa snart...och om det inte gör det så är det ändå vinter snart igen och då är jag ju förberedd om jag fortfarande går klädd i skoteroverallen?
Eller jag vet inte.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har ganska nyligen flyttat upp i norr och tycker att folk är väldigt modiga här med att klä av sig, så fort solen har visat sig och temperaturen stått över 10 grader tycker jag mig alltid se någon med shorts och t-shirt.

2007-05-30 @ 16:30:50
URL: http://skaninginorrland.blogg.se
Postat av: Nina

Anna: Välkommen till min blogg. Det kanske är mig du har sett..fast jag har ju vanligtvis vantar tills det är sommar.

2007-05-30 @ 17:29:05
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Liv

Haha, det stämmer! Jag såg på en dag: en tjej med blommig volangklänning (inget mer förutom skor då) och en kvinna med vinterparkasen och halsduk. Skruvat :P

2007-06-02 @ 09:26:57
Postat av: littlemy

Ja det är intressant! Efter att ha städat undan vinter och vår kläderna (för tidigt) en gång när jag bodde i Luleå så åkte jag på en riktigt jobbig förskylning, Ena dagen lyste solen och andra snöade det och var kallt...Efter detta har jag slutat vara så ivrig på att städa undan för sommaren.....Man vet ju aldrig eller hur?! Och nu bor jag så nära fjällen att det även här känns ovisst för när dom ska bort plockas. Än värre då barnet ska till dagis. Solen skiner köp gardiner och helt plötsligt kommer en helt oväntad regnskur *gäsp*

2007-06-10 @ 10:10:42
URL: http://littlemy.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0