Ser inte skogen för alla träd.

Såg på nyheterna att de har ställt upp den jättestora granen på torget i morse. Jag gick förbi där idag men la inte märke till den.

bilden001__468.jpg
Bilden är lånad från västerbottens folkblad

Jag gick förmodligen i andra tankar efter att ha varit in på den mysiga lilla pappershaneln och köpt pysselpapper till julkort. Sedan kände jag nog ett styng av dåligt samvete men framför allt lite stolthet efter en lyckad reklamation på Claes Ohlsons där Kaninan stod på sig mot dumma regler. Min telefon som jag köpte för ett år sedan dog igår. På kvittot står det att man har två års garanti så jag gick tillbaka med den. Mannen bakom disken ville först bara ge mig 149 kr som tillgodokvitto trots att jag köpte telefonen för 298 kr. Tydligen hade telefonen sjunkit till halva värdet och sedan utgått. Den billigaste telefonen de hade nu kostade 199 kr så jag skulle vara tvungen att betala 50 kr för att få en ny. Det är inte så att jag är snål (eller det kanske jag är..) men det var mer principen att jag borde kunna få en ny likvärdig telefon utan att behöva betala extra för den om den jag har köpt där har gått sönder. Jag vill påpeka att jag inte var ett dugg otrevlig utan bara snällt påpekade att det var en lite underlig policy de har där jag får betala trots att det är en garanti. Först sa han att han skulle råka i trubbel om han gjorde på nåt annat sätt men sedan ändrade han sig och gjorde en "rövare" som han uttryckte det. Så nu fick jag plöttlsigt 298 kr i tillgodokvitto, köpte telefonen som trots att den heter Style 1200 är ganska ful, men förmodligen är likvärdig med den jag hade och fick 99 kr över. Kanske håller jag på att förvandlas till min mamma. Om jag någon gång får barn kommer de kunna åka på barnbiljett tills de är 20 år i mitt sällskap!


Kommentarer
Postat av: Conny

Bra att du stod på dig, vore ju själva ...... om du ska betala trots att garantin gäller. Men hade de krånglat hade du kunnat hota med Sverker och hans fina röda soptunna.

2007-11-21 @ 22:42:54
Postat av: Nina

Conny: Ja, i tunnan med dumma butiksbestämmelser!

2007-11-21 @ 23:54:18
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Fluff

Heja tjejen! Fast på Clas i Luleå är de inte alls lika dumma, där är det aldrig nåt problem. De säger bara "OK, vill du ha pengar eller tillgodokvitto?". Dum snubbe, han sa nog så där bara för att du skulle tro han var snäll. Fast han egentligen bara gjorde som han skulle göra.

2007-11-22 @ 10:49:27
Postat av: Nina

Fluff: Har aldrig varit nåt problem här heller men jag har nog aldrig kommit tillbaka med nåt efter så lång tid och varan har sjunkigt i pris eller utgått heller. Han var ju snäll till slut. Han var inte egentligen otrevlig alls. Är nog mer en lucka i bestämmelserna från farbror Claes.

2007-11-22 @ 14:33:58
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Fluff

När jag lämnade tillbaka min trasiga digital-TV-mottagare efter ett år sa tjejen i CO-informationen att "Hoppsan, den har visst blivit en hundring billigare! Grattis! Du får du ju pengar över." Så de tolkar nog bestämmelserna som de vill.

2007-11-22 @ 17:07:17
Postat av: storey

Men allvarligt?! Style1200?!?

Med tanke på att det faktiskt handlar om en telefon, känns det mer rätt än vanligt att säga; åttiotalet ringde, de vill ha sina produktnamn tillbaka.

Finns det ingen sorts myndighet som censurerar sånt här?

2007-11-22 @ 20:57:29
URL: http://storeysnurrar.blogspot.com
Postat av: Nina

Fluff: Oki, 1-0 till Lule.

Storey: Jepp det är namnet på den! Det är dessutom ganska passande eftersom den ser ut som mobilerna såg ut på den tiden. Man skulle nästan kunna tro att jag har köpt den på tv-shop. Den går inte bara att ringa med utan är även väldigt lätt att ställa in under sängen när jag inte använder den.

2007-11-23 @ 15:22:18
URL: http://jagkannina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0