Massa bugg och en vatten.


Jag har varit på buggkurs. Händerna luktade starkt av gubbparfym hela vägen hem. Jag tvättade händerna. Lukten försvinner inte. Kläderna luktar gubbparfym. Jag vågar inte lukta på skorna utifall att de luktar gubbparfym.

Det var läskigt när jag kom dit för folk såg så seriösa ut. Folk hade dansskor! Och jag som hade converseskor och dansade bugg en halv gympalektion för hundra år sen. Läskigt. Det hade varit en lektion tidigare men fick höra av kompisen som tog med mig att de inte hade fått lära sig så mycket så jag säkert skulle hänga med iaf. Det började med att läraren slog igång stereon och sa "Ja då är det bara att ni sätter igång och dansar då". Kaninan blir mer skraj. En man kommer och bjuder upp Kaninan. "Men jag trodde ju att man skulle få lära sig....jag var ju inte med förra gången...jag kan ju inte!" piper hon förskräckt. Sen inser Kaninan att mannen inte heller kan dansa och att hon har ett övertag eftersom hon har långa öron som vippar i luften och faktiskt hör vad det är för takt.

Sen blev allt bara roligt och det var faktiskt inte så svårt om man dansar med en kille/man som vet hur man gör och faktiskt leder. Med andra är det svårare. Den andra mannen jag dansade med (man byter efter varje låt så man inte blir fast med en dålig kille) sa "Ja ibland tappar man bort takten men den är ju inte så viktig". Hmm jag förstår att han tyckte det men jag måste säga att för mig är nog att dansa i takt ganska viktigt..men det kan ju vara jag som har fått nåt om bakfoten också.. Läraren kom fram och sa till honom "Ja, som jag sa förra gången så har du ju nån slags extra knix..om vi gör så här" Sen dansade vi alla tre samtidigt så mannen fick veta hur man följer takten som vi andra hör.

Det fanns mycket underligt folk där. Med det vill jag absolut inte påstå att jag är normal även om vi nog hör till olika skumma skaror. En man var full. Han såg ut som lutande tornet när han dansade. Jag fick känslan av att det var jag som förhindrade honom från att tippa. Han dansade jag bara en gång med. En annan lixom sopade omkring mig med fladdrande armar samtidigt som han gav mig kritik för diverse saker han tyckte att jag gjorde fel. Hörde sen från kompisen att han gjorde likadant med henne så jag ska nog inte ta det så personligt. Folk som inte kan dansa rår inte för det men folk som inte kan dansa och skyller det på mig blir jag lätt irriterad på... Jag blev riktigt förvånad när jag fick dansa med en liten senig man som faktiskt kunde. Jag frågade honom om han hade dansat länge. Han svarade "Nja, jag gick min första buggkurs 1975". Man kan förstå om han har ett litet försprång när han har dansat sen innan jag föddes. Honom lärde jag mig mycket av. Han sa att det var bra att jag satte ner hela foten när jag dansade (vilket jag inte direkt gjorde innan han sa det) för att det ger mina steg bra buggkaraktär. Kändes som en komplimang att mina steg skulle kunna ha nån annan karaktär än snubblande efter första lektionen. De med lite rutin hade en trasa i fickan som de tog upp och moppade av ansiktet med mellan danserna. Även om jag jag svårt att förstå hur man kan bli så svettig av att dansa så uppskattar jag när de inte droppar på mig. Fördelen med bugg är ju i alla fall att man otast bara kommer i kontakt med händerna och inte ryggen.
En man sa att han tyckte att jag var duktig på att dansa "Ja dig lurar man inte". Jag antar att det också kan ses som en komplimang även om jag trodde att det var just det man inte skulle göra när man dansade, luras alltså. Läraren påpekade naturligtvis för mig också att jag måste låta mannen föra...mmm...men jag tror nog att jag lyckades hyfsat iaf. Jag menar om mannen inte gör sitt jobb så får väl jag göra det!

Jag hörde faktiskt bara några få ekivoka eller sexisktiska skämt också. Rent procentuellt tycker jag att det var bra med tanke på att säkert hälften var gubbar i övre medelåldrern. Det är ju lixom hos dem de föds. Man kan alltid vända öronen åt ett annat håll och dansa med någon annan nästa dans.

Jag tror faktiskt att jag ska ta tag i mina fördommar och gå tillbaka dit nästa vecka för det var faktiskt riktigt kul och inte på långa vägar så svårt som jag trodde att det skulle vara.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Var det bara bugg? Det var inte dubbelbugg, jitterbugg och boogie woogie också?

2007-09-28 @ 23:10:08
Postat av: annapanna

Själv dansade jag hambo på Kurrens altan i går!

2007-09-29 @ 11:16:40
Postat av: Nina

Annapanna: Spännande. Det vet jag nog inte hur man gör. Är det sån där gå-skutt-gådans? Kanske får bli nästa kurs. Varför på Kurirens altan?

2007-09-29 @ 12:53:07
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Monstruösa Margit

Kombinerad buggubbkurs då. Kan man säga. Gubbbugg.

2007-09-29 @ 14:43:18
URL: http://monstretundersangen.blogspot.com/
Postat av: Nina

En kurs i humbug. Det finns unga gubbar också där.

2007-09-29 @ 14:46:25
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Lennart

Skulle gärna ha varit en liten fluga och titta på då alla dansade. Hade du suttit här då jag läste inlägget, skulle du ha hört mig fnissa ordentligt!

2007-09-29 @ 16:31:21
URL: http://trannel.blogg.se
Postat av: Nina

Lennart: Du får gå på en buggkurs där du bor. Det är säkert lika roliga människor överallt. Fast jag kan förvisso inte uttala mig om hur skumma kvinnorna som går dit är för jag koncentrerade mig mest på mina fötter och mannen jag dansade med för tillfället. Skulle vara intressant att höra en man beskriva samma kurs!

2007-09-29 @ 16:57:57
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: annapanna

Det pratades dans under rökpausen. Eftersom jag är till hälften hälsing kan jag dansa hambo, det finns liksom i generna. Och det var jag ju tvungen att bevisa. Vilket gjordes tillsammans med Dimman som kan dansa allt, tror jag. Man niger liksom i hambon. Jag kan lära dig till jul.

2007-09-29 @ 18:13:15
Postat av: Nina

Annapanna: Jag är ju lite jämte. Borde inte jag har genetiska knätoffsar då..nu förstår jag vad det är meninge att jag ska göra med allt hår på benen. Jag försökte övertala en kompis att vi skulle lära oss dansa folkdans men då blev det bugg istället. Kanske efter jul. Men det låter bra att jag ska få lära mig hambo!

2007-09-29 @ 18:27:04
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Mathias

Hej!

Jag snubblade över din blogg lite av en slump när jag googlade på bugg och dans. Tyckte det var lite skojj och läsa din blogg. Jag gick själv min första bugg kurs för snart tre år sedan och minns precis hur jäkla närvös man var när man kom dit och hur gamla man tyckte typ alla andra var.

Men trotts att jag alltid vart en sån där som aldrig satt min fot på ett dansgolv tidigare utan 2 promille i blodet, och när man väl ställt sig där blivit klassad som ett riktigt kassaskåp, så tyckte jag det var jäkligt kul att bugga. Så jag kan bara råda dig att fortsätta gå på kursen och våga ge det lite tid. Det tar oftast nån termin eller ett år innan man fått in grunderna så pass att man börjar känna sig att man kan dansa hyffsat, men det e sen det riktigt roliga börjar! Sen börjar man hitta andra i sin egen ålder som också tycker det är kul att dansa, och helt plötsligt öppnar sig nästan en annan värld för en!

Om du e nyfiken på att lära känna andra som gillar att dansa så kika gärna in på dansmaffian.se, ett community för dansare som jag och några kompisar startade för ett halvår sedan ungefär där alla som tycker det är kul med dans är välkomna, från dom som aldrig gått en enda danskurs till tävlingsdansare på högsta nivå.

Skicka gärna ett mess till mig, "mathias", om du kikar in!

Lycka till med dansandet så kanske vi ses på dansgolvet nån gång i framtiden!

Cheers // Mathias

2007-10-16 @ 09:59:01
URL: http://dansmaffian.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0