Äntligen klar...fast inte egentligen

Igår gjorde jag klar Farmor i lekparken sen kraschade programmet så den försvann. Det var nära att datorn flög ut genom fönstret men efter några timmar var jag åter mitt kvittrande jag och gjorde om den i en förmodligen bättre version. Den här gången sparade jag med jämna mellanrum. Nu är sagan om lilla Farmor klar. Jag har lagt upp den på youtube men det tar av nån anledning ca 3 år att ladda upp den  så jag la även ut den på ringo.

När jag laddade upp den på ringo stod det först Uploading high-quality movie, sen ändrade den sig till low-quality och jag tror att den är nåt på spåren där... har redan hittat flera fel som jag har gjort. Men om ni har överseende så kan ni titta på den här:

Ringo
http://www.ringo.com/videos/videos.html?videoId=211927153

eller

Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Ov0sSqCaetk

Om ni inte har det så kommer jag säkert fixa till den när jag har tid och ork.

Bloggdröm

Jag har drömt att jag spelade mastermind med en kille vars blog jag brukar läsa. Han fattade verkligen inte hur han skulle göra. Trodde nog att han var smartare än så...inte för att jag egentligen känner honom.

Jag borde nog blogga mindre och göra nåt vettigt istället. Bloggarna är inte mina vänner.

Varför?

Jag var på Rex igår för första gången på flera år. Det var åldersgräns 27 år så jag tänkte att det kanske skulle vara moget kul. Jag gick in på toa för att slänga mitt tuggummi. Där stod en kvinna och spydde i hörnet. Det är så vuxna människor gör när de har roligt. Inget har hänt på musikfronten. Det är samma musik som på skoldiscona. Jag kände hur det växte ut en ruggig snedlugg på mig och helt plöttligt stod jag där i tights och en lång tjocktröja luktande av deosprayen Date.

Jag fattar inte var de får all dålig musik ifrån! Hur ska man kunna dansa varierat om musiken dunsar i samma takt timme ut och timme in. Varför mixar man till exempel om Michael Jacksons låtar eller Insomnias Faithless till ett tråkigt jämnt  discobeat? Man kan tycka vad man vill om herr Jackson men de låtarna är ju lixom gjorda för att dansa till redan från början. Och är det inte ett direkt musikmissbruk att göra om Pink Floyds The Wall till disco?!!! Är det meningen att alla ska stå och vagga i samma takt med sin öl i näven och sen snubbla hem till nån lämplig kille/tjej? 
Nä jag gillar att dansa men det där är nog inte min grej.

När jag kom hem stod en liten BMX i trappen. Trodde inte att de fanns längre. 

Jag hörde på nyheterna igår hur nyhetsuppläsaren var på väg att säga att en 60årig man hade dömts för grovt skrattebrott. Hon ändrade sig snabbt till skattebrott. Det skrattas aldeles för mycket.

Att ha eller inte ha det är frågan

Jag gjorde en sån där webundersökning för en stund sen. Den handlade om mina internetvanor. Jag kom til en ruta där det stod:

Har du en egen?
¤ Ja
¤ Nej
¤ Har ingen aning

Jag svarade Har ingen aning eftersom jag inte vet vad det är jag inte har....eller om det nu är nåt jag har?


                    

Nåt jag däremot vet att jag har är en ny kamera. Tillsammans tog vi en långpromenad i det fina vädret igår och fotade den här bilden av Kolbäcksbron. Jag har lagt ut fler bilder från promenaden på www.woophy.com om man är intresserad (säger hon lite blygsamt).

Undervattenshockey

Jag såg på tv att det finns en ny sport som heter undervattenshockey. Man sågar upp ett hål i isen, fäster mål på undersidan och sen är det bara att ta på sig säldräkten, gabba klubban och ta ett djupt andetag. Det är bara fyra spelare på..eller under planen och matcherna håller på i 30 sekunder.

Jag funderar lite över vad som händer om man behöver nysa när man är där nere. Risken för förkylning borde ju vara överhängande i det tvågradiga vattnet. Eller har de en säkerhetsplan för vad som ska göras om det kommer en ilsken torsk och släpar iväg med en spelare? Det går ju inte att spela på bara tre spelare! Har de tänkt på det? Finns ju mycket som kan hända där nere.

Har ni föresten tänkt på att man inte säger trickfilmat längre? Nu heter det datoranimerat.


Bump bump

Idag har jag köpt nya högtalare till datorn. De har en baslåda så det låter bomp bomp och skrivbordet hoppar och skuttar. Brrrrr tjoik tjoik säger det. Köpte dem av en kompis. Kände mig lite kriminell när jag tog dem under armen och gick. Schysta prylar typ.

Hjälp fettet styr mitt liv

                      Trasfettot Kurt


Far(m)or i lekparken

Farmor 95 ?       Kaffe

 Det här är Farmor 95 år

 Hon stiger upp kl. 6 varje morgon och kokar kaffe. Ger katten mat. Tittar till sin blomma. Dricker kaffe. Tittar på barnen i lekparken utanför fönstret. Dricker kaffe.
Det är ett bra liv hon lever, men på senare tid har hon funderat över om det inte är nåt som fattas. Borde det inte finnas mer i livet än att dricka kaffe och titta på grannar?

Det här är kanske början på min nya saga Far(m)or i lekparken. Om jag ids.

Duns bomp bomp

Jag undrar vad grannen matar sina barn med. De dunsar mot väggarna..

Borde jag vara rädd?

Jag hittade just en lapp med texten SOKO I'LL KILL HER. Jag hoppas att det är ett låttips och inte en uppmaning till mig själv från mitt alter ego. Jag har ju sett Fight club..

Isfiske och städ-LP

Flera dagar sen jag skrev senast! Oj oj vad spännande saker som skulle ha kunnat hända mig då..

I söndags var jag på folkkök och åt soppa. Om jag hade varit hemlös så hade det varit gratis men jag har ju min stora rosa påse så jag fick betala 20 kr.

Sen fiskade jag för första gången i mitt liv med haspelspö. Nu låter det som att att jag har fiskat med andra sorters spö och det kan jag nog inte påstå att jag har gjort så mycket heller. Jag har nog håvat upp några spigg från en brygga i min barndom och suttit med en lina med sänke för att locka upp fiskar som jag sedan har matat, men spö och krok är nog en ganska ny upplevelse för mig. Jag trodde att det skulle vara svårt. Kanske var det nybörjartur men jag tycker nog att linan flög hyfsat långt och spöt följde inte med ner i älven. Vid kroken satt en söt liten gummifisk så man kunde låssas att man hade fått napp varje gång man drog upp draget från vattnet. Bortsett från ett isflak och bottennappet som även blev slutet på vår lilla fiskeutflykt så fick jag inget napp. Den lilla söta gummifisken bor numera på botten av älven.

Igår gjorde jag vad man skulle kunna kalla en lite grundligare städning. Jag torkade fönstren och bytte gardiner. Det känns nästan lite obehagligt för nu är fönstren genomskinliga. Känns som att det blev väldigt mycket insyn helt plöttsligt. Jag antar att att jag lär mig att alltid vara anständig och om inte annat så brukar ju fönster ha en tendens att smutsa ner sig igen. 

Jag har fått en känsla av att när andra städar hittar de pengar. Jag hittar förutom bilder på små figurer, kryptiska lappar som jag har skrivit till mig själv som "Hjälp min pudel tar över mitt liv", "Burnt toast" eller "Han har så långa händer så motståndaren når inte fram".

Gårdagens städ-LP-spisning bestod av The Moody blues, The Ventures, Simon & Garfunkel, Thorstein Bergman tolkar Dan Andersson och Säpo. Den sistnämnda var för övrigt ingen höjdare. Nu har jag snart gått igenom alla LP så då är det dax att ta sig an singlarna.

Fördelen med LP-skivor i vuxen ålder är att jag numera har nog stora händer för att hålla i dem. Hade varit en bättre utveckling om skivorna var små när jag var liten och stora nu när jag och mina händer är större.

Tänk vad mycket man kan få gjort när man inte slår igång datorn!

Lappetilappeti

v?ga prata f?r h?

Vårdjur

image89 image88

På våren dyker de upp från lite var stans. Vissa är snälla men det generella rådet är att aldig mata dem. De kan vara väldigt hungriga efter vinteridet.

V?rdjur


Bump?

Idag när jag cyklade till stan såg jag en and som simmade brevid iskanten. Den dök men jag såg den aldrig komma upp igen... Så nu min fundering. Tror vi att det är vanligt att sjöfåglar simmar och är lyckliga i det isfria vattnet och lättjefullt dyker ner för att sen komma lite ur kurs och slå huvudet i isen på vägen upp?

Vincent


Titta på Tim Burtons dockfilm Vincent  från 1982. Röst är Vincent Price.  Det är en jättebra film som ni borde se. Klicka på länken så kan ni också bli lyckliga åskådare. Den är bara 6 minuter lång så även den upptagnaste arbetaren har tid!

Påshus

Stora p?sar

De har väldigt stora påsar på indiska. Ventilationen är dålig men hyran är bra. Om man får besök kan kan ställa en extrasäng i vänstra hörnet.

Vårtecken

V?rblommor  V?ris

Idag har jag varit på anställningsintervju och klättrat i träd. Jag kom dock på att det nog är bättre att klättra när risken att jag blåser ner från trädet är mindre.. Jag tänkte lägga in en bild på mitt trädklättrande men det ville inte datorn så ni kan tänka er att jag sitter längst upp i en tall. Jag tror inte att jag gjorde bort mig mer än vanligt på anställningsintervjun även om jag önskar att att jag hade lett mindre eftersom jag såg när jag kom hem att det hade fastnat mat i tänderna..

Ibland önskar jag att jag hade haft en kamera i ögonen. Jag såg ett löv som dansade omkring i vinden idag och skuggan hamnade på en röd tegelvägg. Det hade blivit ett så fint kort men man hinner ju inte ta upp kameran för att fånga sånt.

Påskharen här igen..

H?nan Eulalia


Jag kan bara inte låta bli att fundera över hur påskharen kom till... Efter påsken har min besatthet för hoppningsvis ebbat ut och jag går över till att fundera över nåt annat onödigt.

Påskharen

Pip?

Nu måste jag verkligen få ändan ur korgen och gå och diska!

Det var bättre förr

P?skhare

Kycklingen och ägget

Picka p? uppm?rksamhet   Komma ut

Jag målade ägg med några kompisar igår. Vi började fundera över det här med påskharen. Lägger haren ägg? Är han som någon slags påskskvader eller stjäl han äggen först för att sedan placera ut dem och verka snäll? Någon föreslog att han kanske är en sån där fury, en som får sexuell njutning av att klä ut sig som ett mjukdjur.

Jag funderade över om man skulle ta en promenad i det fina vårpåskvädret. Nu snöar det så nu kan jag med gott samvete stanna inne.

Fötter

Om man tittar ner på sina fötter och första tanken är att de ser döda ut kan det bero på:

A. Man är inne i en 16 skivor lång deckarljudbok.
B. Det var alldeles för länge sen de fick komma ut och titta på solen.
C. De är döda.

Saker man har glömt med vinylspelare del 2:
Knastret man hör när man stiger upp beror sannolikt på att lp-spelaren (utan automatik) har stått och snurrat hela natten.

De ska få se!

De har läsglasögon till utlånging på ålidhemsbiblioteket! Är det inte underbart?!


image76     image77

Glad post!

Idag har jag fått min deklaration och den säger att jag ska få tillbaka pengar. Sån post borde man få varje dag!


image75


Jag var ut en sväng till Konsum idag. Förutom att jag höll på att blåsa bort så var det ju kaos för alla påskkärringar som virvlade omking som torra löv i vinden i sin strävan att ta sig till Blåkulla i tid. Jag var nära att bli spetsad av en ensam kvast som kom flygande i full fart. Själv satt den stackart påskkärringen längst uppe i ett träd och höll sig krampaktigt i grenarna medan hennes katt stod nedanför och lockade på henne.

Dagens LP: The Moody Blues...klart bättre än Råttan Frittz.

LP-Spel

Jag har fått hit sista lådan från Luleå nu så nu sitter jag och spisar vinylskivor på min nyinflyttade LP-spelare. Just nu är det en genomskinlig vinyl som heter Flower power. Det är andra skivan jag lyssnar på med idolbilder lösa i fodralet.Det är en maxisingel för det är bara 4 låtar. Kanske är det Traste och supertrastarna med Dö fisk som jag hör just nu. Ja vad säger man....nyss var det Turid. Igår hörde jag en skiva som hette Ytterrock och en med Dag Vag. Folk var fyndigare förr.

Jag gör kycklingsoppa i min nyinflyttade lergryta också. Nostalgitripp till 70-talet här. Det verkar som att den läcker...kanske är det det som händer när man inte har tålamod att låta den ligga i blöt nog länge innan...
Jag bytte just skiva (LP går inte in i cd-växlaren så man får byta och vända hela tiden) och upptäckte att det satt klistermärken som luktar när man krafsar på dem i skivfodralet. Nu lyssnar jag på Råttan Frittz.. Det var ganska jobbig musik...skrammeljazzigt gitar och blås...lite zappa. Man har som glömt att man fick händerna giliotinerade när man bytte LP-Skiva.

Min hosta som jag inte har skrivit om har gått över till rethosta. Den retar mig för att soppan osar från köket. Kanske den är klar nu.

Mögel

Jag tror att jag har upptäckt en ny sorts mögel. Mina morötter hade vitt släm på sig. Jag slängde dem. Det kan hända att jag har slängt bort chansen till att upptäcka ett nytt penicillin. Det kan jag leva med.

RSS 2.0