Hockey i Metropolen

Igår var jag och syster på hockey. Luleå mot Timrå. Första gången i mitt liv jag har sett hockey. Kan inte påstå att jag brukar se det på teve heller för den delen men det var en spännande upplevelse. Jag gjorde mitt bästa för att lära mig allt som man ska kunna. Bör man köpa korv innan? Vad ska man skrika? När skan man skrika? Bör man kasta grus på dommaren? Vad är det för ramsor jag förväntas kunna? Kändes som att gå i kyrkan. När de andra ställde sig upp och sjöng gjorde jag det också. När de andra satte sig ner gjorde jag detsamma. När de andra aplåderade och skrek gjorde jag det också, för att sedan fråga guidesyster vad det var som hade hänt och varför vi gjorde på detta viset.  Efter första målet hissades det ner en tygpåse från taket. Jag frågade min guide vad det var som hände och hon berättade att det var en present till den första spelaren som gjorde mål. Det var en konstig sak men det konstigaste av allt var att spelaren tog påsen och la den vid sidan av rinken och spelet fortsatte. Vi fick inte ens se vad det var i! Snacka om antiklimax! Vi gör en hög med julklappar, dansar runt dem i en ring och lämnar dem sedan där utan att vi får veta vad som är i. Varför göra en grej av det när vi inte får se??? Syster var inte riktigt så insatt som jag hade önskat men jag tror att det är så här:
Icing - pucken driver planlöst fritt över isen.
Offside - En spelare driver planlöst över isen.
Man sjunger nationalsången trots att båda lagen är från Sverige.
Man får skrika på dommaren men ingen kastade grus.
Det är nästan bara klacken som ropar ramsor, och det gör de oavbrutet under hela matchen. Värsta uthålligheten.
I hockeyns värld är det fortfarande tidigt 90-tal.
Man ser förvänansvärt få hockeyfrillor.
Pucken är är nästan lika liten som en smula och rör sig lika snabbt som blixten men spelarna hittar den ändå på nåt mirakulöst sätt. För att vi åskådare ska kunna hänga med föreslår jag ändå att man förstorar den till motsvarigheten i bordshockeyspelen alternativt sätter ett jättestort förstoringsglas över isen.
Det vore också roligt om man satte en pingla i pucken så det inte bara såg ut, utan även lät som ett flipperspel.

Jag skrek mig inte hes och blev nog inte ett dugg arg på varken dommare eller motståndarlaget men något måste jag ha gjort rätt för vi vann med 5 - 1.

Kommentarer
Postat av: Lennart

Jag var på hockey en gång då jag var 12, men det enda jag minns är att jag frös. Som en person totalt ointresserad av sport fattade jag inte vad jag hade där att göra. Nu minns jag inte heller varför jag var där. Antar att det var någon eller några som drog mig dit.

2008-11-04 @ 18:47:25
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Hummellisa

Hockey är kul. Synd bara att man bor i fiendeland.

2008-11-04 @ 19:40:16
Postat av: Fluff

Hockey är att stå i after-ski-skor av tyg med dragkedja och halvt frysa ihjäl, medan ett lokalderby mellan laget från södra Jämtland och dummingarna från Ånge håller på och resulterar i att ambulansen måste komma och hämta några av manskapet ett par gånger. F.ö. det enda som livade upp tillställningen, ofta när nån spelare brakat in i rinken så att det flög flisor ur det slitna träet.

Avskjutna klubbor flög också genom luften, inget skydd för publiken som stod på snöhögar, ett slags naturliga gradänger runt om planen. På ena sidan var badhuset och om det var torsdag var det dambad så man kunde försöka tjuvkika genom betongglasfönstren och upptäcka något intressant därinne. Baddräkter var nämligen förbjudna på den tiden.

Sedan gick man hem till mamma och grät för att man hade så ont i de förfrusna fötterna. Och fick varm choklad.

2008-11-04 @ 23:56:05
Postat av: kanina

Lennart: Det är grupptrycket. Jag tog på mig mycket kläder men det var inte så kallt inne i ishallen.



Hummellisa: Det är inte fiendeland. Det är du som är fiende.



Fluff: Att stå ute och titta på hockey är ett för stort offer även om det verkar som att det hände mycket spännande. Vill också tillägga att jag inte fick någon choklad när jag kom hem till min far trots att det var jättekallt ute när vi gick hem från bussen.

2008-11-05 @ 13:23:59
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Fluff

Ska ha choklad på spisen varje dag för säkerhets skull. Om ni skulle komma förbi.

2008-11-05 @ 14:12:44
Postat av: kanina

Det är bra!

2008-11-05 @ 14:37:54
URL: http://jagkannina.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0