Coffee talk

Eftersom Wayne's coffee är ett av de få ställen i den här staden som har en uteservering som vetter mot solen gick jag igår dit för att dricka en kaffe och lapa sol med min tillfällige vän Bertie Wooster. Jag kan inte sluta fascineras över vissa människor i serviceyrket. Jag tittade på den stora tavlan med tusen olika sorters kaffe och såg tre olika namn med beskriviningen "espressokaffe med skummad mjölk" i olika prisklasser. Jag är inte så insatt i de trendiga kaffesorterna så jag frågade vad det var för skillnade på de tre. Varav tjejen i kassan svarade Jag vet inte. Punkt slut. Rätt och slätt. Eftersom det var hon som skulle göra kaffet till mig bedömde jag chanserna som stora att det skulle bli samma kaffe oavsett vad jag beställde så jag valde den billigaste.
Det blir trettifem kronor.
Men det står ju tjugo på skylten. Där längst ner.
Oj då. Ja då blir det tjugo kronor då.

Jag gav henne en femtilapp och fick tillbaka tjugo.
Nu blev det lite fel. Jag skulle ha tillbaka trettio kronor.
Oj då.
Hon ropar på någon annan eftersom hon inte vet hur hon ska få upp lådan för att ge mig min tia. En annan tjej kommer, ger mig mina pengar, tittar på kaffet tjejen har gjort säger åt henne att det är alldeles för lite mjölk i, häller ut det och gör en ny.

Okej, jag förstår också att hon var ny på jobbet. Jag blev inte det minsta irriterad eller så men aningen förundrad över att folk som inte kommer på tanken att ta reda på svaret när en kund frågar om sortimentet faktiskt får jobb. Deras förkläden kanske matchade hennes hår eller nåt och jag misstänker att jag fick en större kaffe än jag beställde.

Kommentarer
Postat av: Linn

Hoppas att hon kunde uttala namnet rätt, då. Min fd mentor och lärare kallade det för Vejness café. Hade henne som tur var inte i engelska.

2008-04-18 @ 17:22:34
URL: http://http://tjocksocka.blogspot.com/
Postat av: Fluff

Kunde du inte be dem att få hennes jobb? Du borde väl vara lämpligare? Om inte flickebarnet var dotter till ägaren eller ägarens älskarinna, förstås.

2008-04-18 @ 21:14:39
Postat av: Kanina

Linn: Nästan lite sött. Hon säger säkert ajtomat också.

Fluff: Man vet inte hur det har gått till. Såg för någon dag sedan att de hade ett jobb ute där fast nu vet jag inte om jag vill jobba där. Jag menar om de inte anställer efter kompetens.. Nä nu ska vi vara snälla. Det kanske var hennes första dag på jobbet. Hon är säkert redan bättre.

2008-04-19 @ 12:54:02
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: littlemy

Hej min vän! jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte svarat på ditt sms. Jag har tänkt göra det flera gånger men har ärligt inte orkat eller haft tid. Vi har haft så fullt upp med både vägning och örontester ammning, sövning vakna nätter och två busiga tjejer som rört till det här hemma pluss att stora Nyah nu har fått vattenkoppar. Men det kom en liten kille i raket fart till oss 110408 en dag senare än beräknat! Han ska heta Tor (den store) för han vägde bara 2860 och var 51 lång! Ett stort namn till en liten kille. (Man måste ju kompensera det ena med det andra eller hur!) Nu är jag så trött så jag måste gå och vila mig lite innan allt kör igång igen. Får berätta lite bättre senare i ett mail. Kram vännen och ha en fortsatt trevlig söndag! Sov en timme extra åt mig!
My

2008-04-20 @ 12:43:23
URL: http://littlemy.webblogg.se
Postat av: Kanina

My: Grattis grattis! Hör att du har det du gör. Ja sover gärna en timme extra åt dig :D

2008-04-20 @ 16:07:20
URL: http://jagkannina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0