Rånad

Jag trodde när jag gick in på internetbanken att jag hade blivit rånad. Sedan kom jag på att det var jag själv som gjort det...

Broder GG

Bror GG
(UmeTv)

Glassgubbens sista färd

En sista hälsning från GG. Han är på en bättre plats nu. Med vingar av guld skuttar han omkring på molnen.

Glassgubbens sista färd
Skyltar i himlen:
Ice Cream bars are open 24/7
All you can eat Ice Cream buffet
GG säger:
I AM HAPPY NOW!!!
*Brought to you... (kanske någon från ÅFF som kan hjälpa mig med vad det står sedan?) 
(Från UmeTV)
____________________________________________
Uppdaterat
*Brought to you by your friendly neighbours. Grimm

Våren är här och bostäderna börjar åter bli lediga


Naturnära, bara ett stenkast till både universitet och sjukhus.

image212Bostad

Kändis i smyg

Kändis Evert

Min blogg har blivit kändis i smyg. Bild (tagen av Princessjens) och komentar (av J.) kommer från min blogg fast det är det bara jag (och du) som vet.

Häftstift

Igår klev jag på ett häftstift. Det gjorde ont när jag trampade in det, det gjorde ont när det satt där och det gjorde ont när jag drog ut det.
Vad har jag lärt mig att detta? Jag ska aldrig pierca mig!

Nya spår i glassgubbeförsvinnandet!

Mycket har framkommit de senaste dagarna i fallet om den mystiska kidnappningen av Glassgubben. Jag har genom mina efterforskningar fått reda på att det gäller inte mindre än tre olika kidnappningar. Hela historien började med att kollektivet Grymm hängde ut en misshandlad glassgubbe utanför sin dörr (varav namnet). Kollektivet Grimm upprördes av detta och tog upp kampen för GG1:s (glassgubbe1) rättigheter. I samband med att GG1 försvann lade Grimm ut en efterlysning på den lokala tv-kanalen UmeTV. GG1 hade förmodligen vid denna tidpunkt redan avlidit av omfattande skador mot hals och huvud. Ålidhems Förenade Folkfront (ÅFF) utnyttjade tillfället, ovetandes om GG1:s död, och kidnappade en annan glassgubbe, GG2. Genom en infiltratör har jag fått veta att även han har misshandlats svårt med krossat huvud som följd. UmeTV har under dagen släppt nya shockerande bilder från en avrättning. Vi vet i nuläget inte om bilderna kommer från kollektivet Grymm eller ÅFF. Jag har nu på eftermiddagen även fått in bilder från ett tredje fall av GG-bortförande. Allt tyder dock på att det i detta fall rör sig om en organisation som räddar glassgubbar. Denna glassgubbe sägs heta Evert och hittades övergiven och svårt medtagen i Norrmjöle. Vi vet ännu inte om han vet något om de andra två bortförandena men han kommer under morgondagen höras på hemlig ort.

Grimmlapp 
Denna minnesnotis sitter på dörren till kollektivet Grimm.

Mördarlapp 
Med risk för mitt liv tog jag mig igår in med dold kamera i kollektivet Grymm. Där hittade jag detta meddelande från Grimm på kylskåpet. Jag såg fler meddelanden men hann inte dokumentera dem.

To kill a GG
Nytt meddelande på UmeTV. Jag inser att det är svårt att läsa så här kommer ett förtydligande.
HOW TO KILL A GLASSGUBBE. Starring Gregory Peck.
1. First get a good saw. Rusty or not is of no importance, though it may affect effectiviness of sawing.
2. Begin the incision and continue through the necks plastic area.
3. Remove loose bits of plastic using surgical scissors.
4. Sawing through a metal spine is rather hard. Ninjas neckbreaking comes to the rescue!
5. Last and not least, wear it's severed head as a mask. It will make you immortal.

GG i baklucka 
Evert räddas av en okänd välgörare.

GG på spa
Evert vistas nu på okänd ort men mår efter omständigheterna bra.

image208
01:37 Exclusivt uttalande från Everts räddare som kallar sig Princessjens.

"Evert har det iaf bra nu. När jag hittade honom låg han vid ett skjul och mådde allmänt dåligt. Hade inte duschat eller ätit på flera månader men nu har han varit på spa och börjar få tillbaka livsglädjen."


Coffee talk

Eftersom Wayne's coffee är ett av de få ställen i den här staden som har en uteservering som vetter mot solen gick jag igår dit för att dricka en kaffe och lapa sol med min tillfällige vän Bertie Wooster. Jag kan inte sluta fascineras över vissa människor i serviceyrket. Jag tittade på den stora tavlan med tusen olika sorters kaffe och såg tre olika namn med beskriviningen "espressokaffe med skummad mjölk" i olika prisklasser. Jag är inte så insatt i de trendiga kaffesorterna så jag frågade vad det var för skillnade på de tre. Varav tjejen i kassan svarade Jag vet inte. Punkt slut. Rätt och slätt. Eftersom det var hon som skulle göra kaffet till mig bedömde jag chanserna som stora att det skulle bli samma kaffe oavsett vad jag beställde så jag valde den billigaste.
Det blir trettifem kronor.
Men det står ju tjugo på skylten. Där längst ner.
Oj då. Ja då blir det tjugo kronor då.

Jag gav henne en femtilapp och fick tillbaka tjugo.
Nu blev det lite fel. Jag skulle ha tillbaka trettio kronor.
Oj då.
Hon ropar på någon annan eftersom hon inte vet hur hon ska få upp lådan för att ge mig min tia. En annan tjej kommer, ger mig mina pengar, tittar på kaffet tjejen har gjort säger åt henne att det är alldeles för lite mjölk i, häller ut det och gör en ny.

Okej, jag förstår också att hon var ny på jobbet. Jag blev inte det minsta irriterad eller så men aningen förundrad över att folk som inte kommer på tanken att ta reda på svaret när en kund frågar om sortimentet faktiskt får jobb. Deras förkläden kanske matchade hennes hår eller nåt och jag misstänker att jag fick en större kaffe än jag beställde.

Instuktionen och servis till lamp för montering på jämna understöd

Jag är varken språkbegåvad eller bra på att stava och hör i vanliga fall inte till språkpolisen men man kan fundera över vad det är för prao som översätter instruktionsböcker/blad till elektriska prylar egentligen. Jag köpte häromdagen en ny lampa. Med den följde ett instruktionsblad på 25 olika språk. Jag blev naturligtvis nyfiken på vad som kan vara så angeläget att berätta om en vanlig klämspotlight, så jag läste bladet. Så här står det i en lite förkortad version:

Innan kopplingen till nätström:
Denna produkt är tänkt för användning inom hus: använd denna lamp alldrig ute. Använd denna lampa alldrig i badrum eller nära vatten punkter. Använd lampan bara i torra område.
Montering av lampan (B)
Lampan kan monteras på olika jämna understöd.  Den är inte avsett för montering på ihåliga understöd. Lampan ska alltid fixeras helt på understödningen för att försäkra en bra montering.
När du monterar lampan skulle avstånden till väggen, tak eller andra hinder vara minst 30 cm. Ondvik alltid farliga kontakter med förhänge eller liknande brännbara matrialer.
Användning:
Montera lampan på vald ställe, inlägg väggutan på sockel och tänd eller släck ljuset med strömbrytaren. Släck ljuset alltid innan du justerar lampan. Försäkra dig att lampan inte är tänd om den inte används. Om lampan inte används för längre tid, ta bort vägguttaget ifrån sockel.
Rensning:
Denna lampa behöver ingen speciell rensning. För att rensa den, koppla av lampan ifrån nätström och vänta tills den är kall. Rensa med mjuk dammtrasa (den kan vara lite fuktig om de är nödvändigt.
Servis:
Varning: Alltid koppla av lampen ifrån nätström innan servis görs för att ondvika risk av elektrisk slag.
Varning: Om du användar tilbehör annan än den som rekomenderas i denna handbok, riskerar du personlig skada. Denna set rättar sig efter det relevanta säkerhetskrav: reparaturer skkulle bara göras av kvlairiserade personer under användning av originala reservdelar; annars kan det resultera i stor fara för användaren.
Hur man växlar glödlampan:
Innan glödlampan byts, se till att stickkontakten avlägsnats från vägguttaget och att glödlampan svalnat. Lampan ska inte vara tänd om glödlampan är inte på riktig position.


Glassclown försvunnen

Imorse när jag bläddrade förbi den lokala TV-kanalen UmeTV syntes den här stillbilden.

Glassclown 1

Senare på dagen hade den fått ett tillägg.

Glassclown 2

Följ den spännande fortsättningen...

EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA!
Klockan är nu 22.13 och det verkar som att dagens drama börjar närma sig en upplösning.
glassclown 3

22:43
Nya uppgifter uppger att det är Ålidhems Förenade Folkfront som ligger bakom kidnappningen av Glassclownen.

image202

Hoppande loppans öppettider

Lisas dörr

Den här lappen sitter på kollektivet Hoppande loppans ytterdörr. Det heter kanske inte egentligen Hoppande loppan men jag tycker att det skulle vara ett fint namn på ett kollektiv. Lappen är riktig även om invånarna har bytt namn sedan lappen sattes upp. Dörren är den samme och heter fortfarande Dörren om han inte har bytt namn till Stig...

Konfetti över tandtrollen

Jag har köpt Colgate Max Fresh Cooling Crystals Cool Mint. Coolingkristallerna består av små fyrkantiga konvettiprickar. När man använder den blir det som en blandning av skumdico och bröllop för tandtrollen i munnen...fast mer mintigt liksom.

 

Kackel i grönsakslandet

I förrgår såg jag att gräslöken har kommit upp i balkonglådan. Idag är det vit vinter igen. Stackars förvirrade gräslök. Stackars förvirrade vinter.

image197

Sälolja del 2

                                        

Jag stod med en kompis utanför konsum igår och pratade om sälolja, om hurvida man blir rund och go om magen och får fin glidig päls om man äter den, när en kvinna gick förbi och muttrade lite lagom högt (så vi säkert skulle höra det) att skönhet minsan kommer inifrån!

Ibland blir det bara så väldigt fel när folk lägger sig i samtal utan att egentligen ha hört vad man pratar om. Man vill liksom bara springa efter dem och ge dem en kram och säga att världen inte är en så hemsk plats som man skulle kunna tro.

Om att lura Murphy (ta i trä)

Ibland blir man glad. Som när när leverpastejsmackan med den sista leverpastejen på, hoppar ner från frukostbordet och lixom bara lätt snubblar över den dammiga mattan och landar med den torra sidan neråt på det rena golvet.

RSS 2.0