Sommar

                      
                          Regnig gräslök = sommar?

Hur vet man att det är sommar? Är det när fårglarna tar av sig sina små burriga vintermössor och igelkottarna rultar fram från lövhögarna? När man var barn blev det ju automatiskt sommar när sommarlovet började. På skolavslutningsdagen när man cyklade hem och alla björkar efter mjölkuddsvägen höll på att slå ut för fullt var det sommar oavsett om det var 10 grader och jacka eller 30 grader och sol. När man är vuxen finns ingen sådan gräns. Semestrar kan komma mitt i vintern och man kan jobba hela sommaren. Nu har vi passerat midsommar och jag väntar fortfarande på att det ska bli tillräckligt mycket sommar för att bada. Helt plöttsligt inser man att de där varma vårdagarna man upplevde för ett tag sedan var sommaren och att det är höst igen. Kanske måste sätta ut en baddatum och bada oavsett temperatur. Ska vi bestämma att det är sommar mellan 6 juni och 20 aug kl 1000?

         
            

Sågade sågade sågade på bordets vågade vågade..



Min nya såg, fint paketerad. Den kommer förhoppningsvis hjälpa mig att göra många tavelramar framöver.

Midsommar

Jag var hos kompis T och A i skogen och firade midsommar igår.

- Nu kommer det snart killa lite på foten.
Jag tittar ner och ser en gigantisk spindel lämna foten och fortsätta upp för byxbenet. Jag glädjer mig verkligen över att kompis T med pojkvän bor ett friskt hus med spindlar i. Verkligen.

Hane av husspindel - Tegenaria domestica

Orangea revolutionen 2


Buss på..

Nu har Swebuss tagit över lokaltrafiken i Umeå (igen?) och det verkar som att bussarna kommer byta färg igen. Bussarna har nu åtta (8!) olika färger om jag inte har räknat fel. Jag har räknat färgerna under ett par månaders tid så det kan ju hända att någon av bussarna har tagits ur bruk så jag och Hummelisa diskuterade om man inte borde sätta sig i en busskur på Vasaplan (göra a-lagarna sällskap med ett sexpack folköl) och se hur många olika färgkombinationer som passerar under en dag.

Färger hittills:
Blå
Ljusblå/mörkblå
Grå med orange rand
Röd
Röd med vit rand
Vit
Vit med en gul och röd rand
En annan vit med någon annan sorts rand..som slutar i en väg som går upp över rutan..typ.

Bild

Bild lånad från http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=181140


Morotskaka


För sent..

I förrgår såg jag på lastfm att jag hade lyssnat på exakt 28 000 låtar sedan 16 september 2006. Tyvärr fungerade inte min blogg då så jag kunde inte skriva om det och idag är siffran uppe i 28 186 låtar så nu måste jag vänta 814 låtar till innan jag oficiellt frår blogga om det.

Syster på besök

Kaninan: Kan du skjuta med ryggen som en katt när du står på alla fyra?
Syster: Jag når inte ner till golvet med händerna när jag står på alla fyra.

Syster är som söt. Hon var här i helgen. Vi spenderade säkert 45 minuter till att putta den andra närmare köket för att den andra skulle göra mat till oss. Vi kom från soffan och fram till antennsladden vid teven. Det vill säga cirka tre meter. Båda förlorade och fick laga mat. Nu har hon åkt och jag kan inte längre hoppas på att någon annan ska göra mat till mig.


Fotboll

Jag har inte direkt tränat idag men jag har tittat på fotboll. Vi vann. Jag tar på mig äran för att jag är svensk och Sverige vann. Kusinen säger att man inte behöver utöva idrotten för att det ska räknas som att sporta, det räcker att titta på den. Jag tror att hon har rätt för kompisen sträckte sig i låret när han reste sig från soffan i pausen. Jag känner mig lite snuvad på fotbollsupplevelsen. Istället för chips och öl och skrikande grabbighet åt vi vaniljglass med mangorippel och översmulade hembakade Chocolate chip cookies. Jag försökte skrika och tjoa när vi (dvs Zlatan) gjorde mål men mitt fotbollssällskap hakade inte på.


Det går inte att lära gamla barn att sitta

Agility

Den eviga frågan: Är det lättare att jobba med barn eller djur? Jag gissar att barn är lättare än kaniner men svårare än hundar.

Kanina - En hobbits äventyr

image217

Hober har också håriga tår och dem gillar ju folk!


RSS 2.0