Tok-Abraham


Jag har varit på teaterföreställning nu på kvällen. Det var en berättarföreställning om Tok-Abraham. Det var en man med visioner det! Han hade bestämmt sig för att åka till Amerika och när han var i Lycksele fick han en uppenbarelse från Jesus så församlingen där hjälpte honom att bygga 12 amerikabåtar efter hans egen ritning (med fågelholk och allt) som rymde 4 personer i varje. Sen var det bara att leta upp 3 kvinnor som kunde dela båt med honom. Tyvärr så satte prästen i Ekorrsele käppar i hjulen för detta eftersom han hade fått tips om att båtarna inte var så sjödugliga, men detta stoppade inte hans drömmar om Amerika så han började bygga på ett flygplan istället. Han skrev till och med ett brev till Mr Ford i Amerika och berättade att han behövde en motor till sitt plan. Jag tror inte att han fick nån motor, men han fick ju en bok och en teaterföreställning som berättarom hans liv i alla fall. Det är mer än vad jag har kommer få...antar jag.

(Bilden har jag lånat från http://www.vasterbottensmuseum.se/oar/manniskooden/ka_abramsson.html där man även kan läsa mer om Karl August Abramsson)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0