It's the bicyclerepairman! But how?

 
En annan gammal cykel som jag inte äger.



Igår tänkte jag hela dagen att jag skulle cykla och bada men det kom lixom saker emellan, roliga saker men ändock saker. När jag äntligen tog mig iväg vid 20-tiden, ett tänkt snabbt uppfriskande dopp innan Morden i Midsomern började, tog jag mig bara till Tomtebo som är retsamt nära sjön jag tänte bada i när cykeln sa krakakakaka och kjedjan hoppade av. Jag steg av cykeln bänglade tillbaka kjedjan och cyklade två tramptag, cykeln kakaakakakkaaa och kjedjan var av igen. Inget bad för mig blev det. Var bara att traska hemåt igen. Under promenaden märkte jag att det plingande ljudet jag har hört ett tag är en eker som har lossnat och att bakhjulet även sa vup vup varje gång det hade snurrar ett varv och tog i ramen på cykeln.

Så idag var det bara att gå ner till cykeln med skiftnyckeln i högsta hugg. På något mystiskt vis har kjedjan blivit längre. Jag tror på den extrema värmeböljan (mins fysiklektonerna som igår när material vidgade sig olika under uppvärmning och bollar som mirakulöst gick genom ringar)...kanske i kombination med att kjedjan förmodligen är ca 20-30 år som har förlängt den. Men efter att kjedjelåset gick sönder förra året så hade jag en ny kjedja liggande i städskåpet efersom jag bara tog låset från den och använde på den gamla kjedjan. Jag plockade lös den gamla kjedjan och satte dit den nya. Nu kom minnet tillbaka och jag insåg varför jag inte bytte hela kjedjan förra året. Den var för lång. Så nu var det bara att vandra iväg i värmen till cykelaffären som ligger några km bort för att införskaffa ett verktyg som kan förkorta kjedjan till lagom längd. Jag saknade cykeln hela vägen dit och hela vägen tillbaka. Det går verkligen långsamt att gå.

När jag kom hem satte jag mig på hallgolvet och fipplade bort en länk och gick sedan ner till cyklen för att åtgärda problemet. När jag hade fått kjedjan på plats insåg jag, ungefär samtidigt som jag såg att jag hade fått publik uppe på grannarnas balkong, att kjedjan såg lite lös ut. Eftersom jag är en positiv människa (och en aning lat) tänkte jag att det kanske går så jag satte dit kjedjelåset och tittade på den slokande kjedjan.
Grannpappan uppe på balkongen: Jaha, går det bra?
Jag: Mjo...kanske måste ta av en länk till....mummel
Grannpappan: Ja den ser lite lös ut
Jag: Mjo..måste kanske..hmm..hade hoppats...suck
Grannpappan: Ser ju att du kämpar på där
Jag: Mmm..hmmm

Lossar kjedjan igen. Ut genom dörren till trappen kommer Grannpappan.
- Behöver du hjälp? Man måste hjälpa varandra.
Jag som hade läget under kontroll tackade och sa på svenskt vis att det var snällt men att jag viste vad som behövdes göras men att jag skulle säga till om jag behövde hans hjälp. Jag konvercerade artigt och berättade att jag hade varit tvungen att gå en sväng till stan för att köpa rätt verktyg.
- Ser att du har verktyg där. (Pekar på skiftnyckeln och skruvmejseln som ligger på marken)
När han fortsätter prata inser jag att jag måste vara trevlig och berätta vad som är felet och vad jag har tänkt göra åt det. Han nickar och låssas förstå. Jaha, du har ett speciellt verktyg?
Jag går upp och bänglar loss en till länk. Inser att det inte är så konstigt om jag inte ser ut att ha en aning om hur man lagar en cykel eftersom jag har värsta bimboutstyrseln på mig med knälång jeanskjol och vitt halternecklinne och röda skor med blommor på.

Går ner, pratar med en stolt 5-årig cykelägare om hans nya snabba cykel som hans pappa har köpt till honom. Det verkar drälla av snälla pappor som köper cyklar till sina små gossar på min gård. Jag fortsätter med min kamp mot kjedjan. Ser att Grannpappan åter står uppe på balkongen och tittar på mig. Nu verkar han ha bytt inställning till mig och säger nåt om cykelhandel. Jag är osäker på om han frågar om jag har jobbat på en eller om han föreslår att jag ska öppna en. Får äntligen fast kjedjan och den sitter som schmäck. Grannpappan säger, från sin balkong, att nästa gång en cykel går sönder är det mig han ska prata med. Jag nickar och ler samtidigt som jag tänker att det är bäst att testa cykeln vid ett senare tillfälle ifall hjulet skulle lossna.


Jag kan också meddela att gårdagens fladder idag hittades liggande framför kontorsstolshjulet som en sann självmördare men misslyckades med sin plan och dog istället den oväntade hushållspappersdöden och befinner sig nu tillsammans med änglar och andra fladder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0