Danseskapader


Folkdansare och diskofyr (som inte blinkade takt, mer som en fyr brukar blinka)

I lördags var det folkmusikdag på Gammlia. Jag hade läst att det skulle vara dansutlärning på kvällen i Egilhallen i västerbottensmuseet. Det är alltså rummet där ångbåten Egil bor tillsammans med den lilla fyren som står och blinkar.

Jag kan inte dansa folkdans men det är ju något man borde kunna och det ser ju roligt ut så jag tänkte att det kan vara ett bra tillfälle att testa. Jag försökte först få med några kompisar men ingen hade tid eller lust så jag bestämde mig för att gå ensam. Man ska inte låta sina rädslor och vad andra gör bestämma över en. Det var läskigt men det skulle ju vara utlärning så det skulle säkert komma fler vänsterfötter. Jag kom dit kl. 19 prick för att inte missa början. Medan jag satt där och väntade såg jag hur det kom fler och fler med dansskor på sig. När musikanterna på båten började spela insåg jag att här kommer det inte läras ut någonting. Här sitter jag omgiven av folk som dansade ut ur mammas mage medan jag själv är en riktig grönis. Men vad ska man göra? När det kom fram en kille till mig och frågade om jag ville dansa sa jag som det var, att jag inte kan dansa men att han gärna fick lära mig. Så nu har jag dansat Polka, Shottis, Vals och rört mig till Polska med honom och ett par till. Polskan försökte jag mig på några gånger men jag kan inte påstå att jag fick kontroll över den. Det gick lite bättre innan jag förstod hur det var meningen att den skulle gå till. Den går i tretakt och man snurrar alltså åt vänster och det ska gå nåt i stil med snurr, ihop (med fötterna) höger fot och vänster fot i snurr och tillbaka till ihop med fötterna. Under tiden ska man röra sig i en cirkel motsols och undvika att snubbla på både sina egna och mannens fötter samtidigt. Inte så lätt. Jag får rita upp på golvet hemma hur fötterna ska gå och träna eller kanske gå en kurs.

Sedan vill jag ge ett tips till alla som tycker att det är läskigt att gå ensam ute i mörkret på kvällarna. Nynna en polka för dig själv så kan du inte vara rädd längre. Diddlididdlididdlido dodlidodlidodlido.

Kommentarer
Postat av: annapanna

Men nu glömde jag ju att lära dig dansa hambo när du var i Metropolen senast! Nya tag till jul?

2008-08-25 @ 21:27:42
Postat av: Kanina

Ja! Det hade jag glömt bort. Till jul blir bra.

2008-08-26 @ 00:34:44
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Linn

Har bott med annapanna i arton år, än har hon inte lärt mig att dansa hambo. Det skulle bli av inför hälsingesläktings bröllop men icke. Sparar mig inför Kaninens besök och försök, det blir ju roligare om man är fler!

2008-08-26 @ 17:25:35
Postat av: Fluff

Jag kan spela till.

2008-08-26 @ 17:31:56
Postat av: Kanina

Linn och Fluff: Det låter så trevligt att Murphy (han med lagen) garanterat bestämmer att jag måste jobba hela julen och inte kan komma upp till trevligheterna. Får hoppas att inte jag också måste vänta i 18 år...

2008-08-26 @ 17:53:07
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Littlemy

Hihii Du måste ha ett långt tålamod för det är nu på lördag vi gifter oss! Det var ju min födelsedag den 25 aug och den 30 gifter vi oss. Inte lätt att hålla reda på allt och vem vet vad jag har snurrat till och sakt?!? Men jag lovar att skicka bilder och berätta om allt till veckan! Ska snart iväg och hämta mina prinsessor på dagis i ösregnet (Tor gillar inte att åka vagn) Och det blir ju svårt att bära honom i regnet, blir ju ganska blött på honom, han som är förskyld och allt...Lagomt till dop och bröllop...Ha en fin dag Kram

2008-08-27 @ 13:12:40
URL: http://littlemy.webblogg.se/
Postat av: Lennart

Jag tycker inte att det är direkt läskigt att gå i mörker, för då tänker jag på... Nej, det törs jag inte berätta här. Men tack för tipset, lite omväxling skadar ju inte.

2008-08-27 @ 18:49:29
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Kanina

Littlemy: Oj då. Grattis på födelsedagen i efterskott och grattis till förgiftningen i förskott :D Du får klä den lille i en gullig våtdräkt med snorkel alternativt sy fast ett paraply i overallen så håller han sig torr. Kanske finns det någon BabyBjörn med markis som går att fälla ut vid blött väder?! Kram och lycka till med dop och bröllop!



Lennart: Jag blir lite nyfiken på vad det är du tänker på men mår kanske bäst av att inte veta..

2008-08-28 @ 00:25:48
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Monstret

Har sagt det förr och jag säger det igen: du är som modig du och dansant.



Jag och Husmannen kan, teoretiskt sett, grundsteget i Lindyhop, så vi borde också vara kvalificerade att delta i en hambolektion i jultider.

2008-08-29 @ 12:29:33
URL: http://monstretundersangen.blogspot.com/
Postat av: Kanina

Monstret: Lindyhop. Det är ju skitcoolt! Det är klart att ni ska vara med och dansa Hambo och sen kan ni lära mig Lindyhop. Börjar redan längta till jul :D

2008-08-29 @ 12:43:57
URL: http://jagkannina.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0