Sommar

                      
                          Regnig gräslök = sommar?

Hur vet man att det är sommar? Är det när fårglarna tar av sig sina små burriga vintermössor och igelkottarna rultar fram från lövhögarna? När man var barn blev det ju automatiskt sommar när sommarlovet började. På skolavslutningsdagen när man cyklade hem och alla björkar efter mjölkuddsvägen höll på att slå ut för fullt var det sommar oavsett om det var 10 grader och jacka eller 30 grader och sol. När man är vuxen finns ingen sådan gräns. Semestrar kan komma mitt i vintern och man kan jobba hela sommaren. Nu har vi passerat midsommar och jag väntar fortfarande på att det ska bli tillräckligt mycket sommar för att bada. Helt plöttsligt inser man att de där varma vårdagarna man upplevde för ett tag sedan var sommaren och att det är höst igen. Kanske måste sätta ut en baddatum och bada oavsett temperatur. Ska vi bestämma att det är sommar mellan 6 juni och 20 aug kl 1000?

         
            

Kommentarer
Postat av: annapanna

Om inte annat så startar sommaren i kväll, för det är premiär för både Allsång på Skansen och Morden i Midsomer. Somrigare än så blir det inte.

2008-06-24 @ 18:48:52
Postat av: Kanina

Annapanna: Helt sant! Sommarpratarna har börjat prata också ser jag. Måste ta mig i kragen och lägga mig på en filt (oavsett regn och blåst) med Sommar i öronen och en bok under nosen.

2008-06-24 @ 19:13:33
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Monstret

Väldigt fina bilder!

2008-06-24 @ 19:39:00
Postat av: Lennart

Visst, det låter helt OK med de datumen. Ska genast notera i min almanacka.

2008-06-24 @ 19:51:17
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Kanina

Monstret: Tackar och bockar.



Lennart: Bra då skakar vi tass på det.

2008-06-25 @ 13:41:23
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Linn

Jag vill gärna ha sommar till 28 augusti! Känns bättre att fylla år på sommaren än på hösten. Som det är nu är det vissa år sommar och andra år höst när det vankas födelsedag. Ifjol var det definitivt höst.

2008-06-27 @ 00:37:04
Postat av: Kanina

Linn: Min erfarenhet är att det lixom automatiskt blir höst när skolan börjar..men om vi bestämmer ett nytt sommardatum kanske vi kan lura hösten. Vi testar! Får utverdera i höst och se om det fungerade. Lennart får ändra i alamanackan.

2008-07-02 @ 19:20:58
URL: http://jagkannina.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0