Telefonsjukan



Min trådlösa telefon har blivit sjuk. Det går inte fram signaler i den när jag ringer så jag tror att den är döende. Det ringer sällan till den i vanliga fall också så det är möjligt att det inte har gått att ringa till den utan att jag har märkt det. Jag är en dålig telefoninnehavare för jag misstänker nu i min efterklokhet att den har varit sjuk en längre tid utan att jag har märkt det för jag mins att när jag satte den i laddningsstationen för ett bra tag sedan så sa den biiip biiiip biiiiip biiiip biiiip etc. Jag blev natrurligtvis förskräckt eftersom jag inte viste vad den ville eller hur jag skulle få stopp på oljudet så jag drog ur kontakten och när jag satte i den igen så verkade den må bra. Jag tryckte på gröna luren och den fick kopplingston så jag antog att den var frisk men igår när jag skulle ringa till tele2 i ett annat telefonrelaterat ärende så gick det inte fram några signaler. Eftersom saker sällan (om jag var mindre blygsam skulle jag kunna säga aldrig) är mitt fel så utgick jag från att det var fel på Tele2. Idag när jag ringde hände samma sak. Tanken att det kunde vara telefonen det var fel på väcktes och jag provade att ringa ett annat nummer och samma sak hände igen.

Så nu har jag grävt fram min gamla turkosa telefon med sladd som jag fick från telia när jag startade mitt första abonemang hos dem. Det är väldigt förvirrande med den telefonen för idag när jag satt vid datorn hörde jag ett främmande tutande ljud i hallen. Klicketiklacketi skrammel skrammel sa hjärnan och jag kom fram till att det var telefonen som ringde. Jag lyfte på luren men på insidan av luren fanns inte knappen med den gröna luren som jag brukar trycka på när jag ska svara i telefonen. Hur svarar man i en lur utan knappar på insidan? Klicketiklack skrammel skrammel sa hjärnan och jag öppnade munnen och sa -Hallå? in i luren. I andra änden svarade min pappa -Hallå. Sedan fick jag sitta på golvet brevid telefonen och prata och leka med sladden precis som på den gamla goda tiden.

Så vad händer egentligen om det blir en nödsituation när det är strömavbrott när alla har trådlösa telefoner som är beroende av el? Förslaget är att man skulle ha en gammal snurrskivetelefon i en glasmonter med en klisterlapp på där det står Krossa glaset vid strömavbrott/fara. Problemet är bara att dessa telefoner föddes på den tiden då man ringde 90000 istället för 112 så det är inte säkert att man skulle komma fram till SOS alarm...

Kommentarer
Postat av: maria

har aldrig tänkt på...de flesta har ju mobiler, men till slut lär de också bli urladdade, visste inte att de äldre var strömfria, ack, denna okunskap! tack för att du är lite mer bildad och delar med dig av detta. Puss!

2008-10-09 @ 22:54:32
Postat av: annapanna

De gamla petmojtelefonerna kan man bara ringa med i Telias gamla hederliga kopparkabelnät. I fibernät är man körd. Svara går bra men inte ringa.

2008-10-09 @ 23:13:16
Postat av: Fluff

Borde funka i gamla jacket, men det går nog inte i de där fåniga uttagen med både telefon och internetkontakt. Det var bättre förr. Tacka vet jag pulsgivartelefonen. Man kunde till och med ringa om petmojen var trasig! Bara att klicka med klykan, ett klick mer än den siffra man ville ha.



Haha!!!

Skitoptikkablar.

Och leve inlandsbanan och Bodens fästning!

2008-10-09 @ 23:21:37
Postat av: Kanina

Maria: Ja du är ung du. På min tid då minsann ock ock



Annapanna: Och med snurrskivetelefonerna kan man inte ta emot mottagaren betalar från telefonkiosken.



Fluff: Telegraferna fungerade väl ganska bra de också? Blip blip!

2008-10-09 @ 23:36:22
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Fluff

-.-- --.-



Glömde en sak: Leve Kalixlinjen!

2008-10-10 @ 12:11:13
Postat av: Kanina

Fluff: Måste erkänna att jag inte kände till Kalixlinjen men googla kan jag. Antingen menar du en militär linje vid Kalix bestående av betongklumpar att sätta på vägen vid händelse av krig och främlingsfientliga skyltar som förbjuder ickesvenskar att vistas i skogen, men mer troligt är nog att du menar radiostationen med samma namn. Här ska man kunna lyssna på den om du saknar den http://www.sk2hg.se/sk2hg/icecast/index.html Det fungerade inte för mig (kanske hade fel winamp eller nåt) så jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska vara nostalgisk över... Som jag förstår det så har ju just meddelat E II E till mig i morse. - - - -, -, - -- -- -- -- säger jag tillbaka till dig.

2008-10-10 @ 12:57:24
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Kanina

Fluff: Nu förstår jag! Det är ju P du skrev :D Då undertecknar jag med -- -- - -- --

2008-10-10 @ 13:01:38
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Fluff

Menade egentligen:



-.-. --.- (söker dig = CQ)



--.- tror jag inte är ett morsetecken.



Sen kanske man inte får diskutera Kalixlinjen på nätet. 8=))

Var jättehemligt en gång i tiden. Mer än betongklumpar dock. Inte radiostation.



-.- .-. .- --

2008-10-10 @ 14:03:51
Postat av: Kanina

Fluff: Inte lätt att veta. Det finns tydligen tre olika morsealfabet enligt wikipedia. Man kan säga några slumpmässiga bip biiip bop och hoppas att man inte säger något oanständigt. Biiiip bip (-- - lång kort) betyder N enligt alfabet 2 och 3 men verkar även kunna betyda siffran 6 enligt alfabet 1.

2008-10-10 @ 14:43:22
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Kanina

...eller "jag ligger still" enligt det marina alfabetet.

2008-10-10 @ 14:46:33
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Sara

Tjena! Tänkte skicka papperen igår, men såg att det står mitt namn på de jag har! Vill du ha dem ändå? Trevlig helg på dig!

2008-10-10 @ 14:59:10
URL: http://ihhhgalleri.blogspot.com/
Postat av: Fluff

Fast Morses tredje alfabet har gällt sedan andra världskriget och gäller fortfarande, med tillägget snabel-a.



Båtarnas signaler är lite enkelt en signal för "jag svänger babord" två för styrbord och tre för "min propeller går back". Har jag för mig det var, är nog 30 år sen jag läste in skepparexamen och har inte tutat så mycket sen dess, varken på ena eller andra sättet.



En som passar de flesta fritidsbåtar är "Håll undan för mig. Jag manövrerar med svårighet" = lång kort kort.

Om man går efter nykterheten till sjöss iaf.



Sen är det lättare att läsa morsesignaler som punkt och streck än långt och kort streck. Datorns tyspnitt kan göra det senare lite svårläst.

Finns talspråk också, da=lång di= kort, ditt=kort i slutet av tecken, Da-di-da-ditt= C



/Bästevetartypen

2008-10-10 @ 15:01:55
Postat av: Kanina

Fluff: Jo jag insåg när jag läste om båtspråket att dina punkter betydde kort. Det är just därför vi måste lära oss morsealfabetet utantill, så vi förstår vad den andra säger. Da-da (eller blir det Da-datt?) är en bra signal eftersom den betyder Ovisshetssignal, dvs du tutar för snabbt jag förstår då rakt inte vad du vill.

2008-10-10 @ 15:56:29
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Kanina

Sara: Hmm Jag trodde bara att det var på diplomet i guldramen som det stod namn.. men du får gärna skicka dem ändå. Kanske kan trolla med tipp-ex :) Det är ju inte riktigt som förfalskning när man faktiskt har ägt samma papper med ens eget namn på.

2008-10-10 @ 16:03:16
URL: http://jagkannina.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0