Undrar sa flundran...

Jag har en diskrelaterad fundering. Om man har ätit lunch från en skål eller tallrik och sedan en stund senare vill spara disk och använda samma tallrik till middagen (eftersom man är lat och det det är samma mat igen) så man bara vipsar av den med diskborsten utan att använda diskmedel. Blir det mer bakterier med eller utan diskborstvips? I det ena scenariot är det ju lätt torkade matrester som kan innehålla bakterier kvar på tallriken men i det andra fallet har man ju vipsat runt med en diskborste som man har använt under kanske en månad utan mer rengöring än det blir när man snurrar runt den i flottigt diskvatten.

När jag nu tar upp diskfrågan kan jag passa på att presentera den relaterade tandborsfrågan. Hur kommer det sig att jag inte använder en gaffel två dagar i rad när jag kan använda tandborsten under betydligt längre tid utan att diska den? Människor är väl ungefär som komodovaraner i munnen. Eller kanske inte fullt så farligt att bli biten av en människa men det är tydligen värre än att bli biten av en hund, rent bakteriemässigt alltså.

Och den sista relaterade frågan. Varför drabbas man inte av stelkramp när man råkar bita sig själv i tungan, när man kan göra det om någon annan biter en (inte nödvändigtvis i tungan då)?

Och nej, jag har inte förvandlats till Howard Hughes och sitter i ett sterilt rum och odlar skägg. Jag bara funderar lite.

Kommentarer
Postat av: quiver

Enligt min mikrobiologi-studerande granne är det väldigt ovanligt att hushållsbakterier är farliga för människor, så bli inte Howard Hughes...

2008-09-06 @ 13:15:46
Postat av: Kanina

Quiver: Känns skönt att höra. Jag skulle nog i alla fall inte passa i skägg.

2008-09-07 @ 10:48:18
URL: http://jagkannina.webblogg.se/
Postat av: Lennart

Vad lättad jag blir då jag hör att du inte går omkring och biter andra i deras tungor, det vore ju för hemskt annars. Jag kan svabba av en tallrik med bara borsten för att slippa ta en helt ren. Är tallriken bara lätt smutsad av förra måltiden slänger jag bara på den nya maten utan att göra ren den. Den blir ju smutsig direkt igen ju.

2008-09-07 @ 16:21:40
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Kanina

Lennart: Diskning är ett moment 22 som är svårt att komma undan.

2008-09-08 @ 18:05:17
URL: http://jagkannina.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0