Och allt är NE:s fel!

Jag och Syster spelade NE idag. Jag svarade lite halvrätt på en fråga men Syster var generös så jag fick rätt på frågan. När vi hade spelat klart frågade hon igen för att se om jag kunde den. Detta urartade med frågor och motfrågor...
Vilket franskt departementet ligger Djävulsön utanför?
- Franska Guyana
Vad var det för speciellt med Djävulsön?
- Fängelseö
Vem rymde ifrån Djävulsön?
- Papillon
Vad betyder papillion?
- Fjäril
Vilken film har fjäril i titeln
- Butterfly effect
Vad är butterfly effect?
- Av ett vingslag kan det bli en orkan
Vilken orkan drev in över USA för nåt år sen?
- Katrina
Vilket område drabbades hårt?
- New Orleans
Vad är New Orleans också känt för?
- Jazz
Vad kallades jazzmusikern Charlie Parker?
- Bird
Vad var den svenska titeln på Bird on a wire?
- Lovligt byte
Vem hade den manliga huvudrollen i Lovligt byte?
- Mel Gibson
Vilken religion tillhör Mel Gibson?
- Katolik
Vilken tv-serie handlade om en tragisk katolsk präst?
- Törnfåglarna
Vem spelade prästen i Törnfåglarna?
- Richard Chamberlaine
Richard Chamberlaine var med i en film om ett antal musketörer. Hur många var de?
- Tre
Vad heter uppföljaren till Tre män och en baby?
- Tre män och en tjej
Vem blev Tom Sellecks rollfigur kär i?
- Tjejens mamma...
Vem skulle tjejens mamma gifta sig med?
- Den snobbige regissören
Den snobbige regissören var med i ett dubbelavsnitt av en deckarserie från 2005. Vilken?
- Dalziel & Pascoe
Vem har skrivit böckerna om Dalziel & Pascoe?
- Reginald Hill
Vem sjönd om Running up the hill?
- Kate Bush
Kate Bush sjöng om en Babushka. Vad betyder det?
- Mormor
Vem skrev om en gråtande mormor?
- Jonas Gardell
Jonas Gardell skrev om nåt som gjorde entré. Vad?
- UFO
Var i USA sägs det ha landat UFO:n?
- Roswell
Roswell låter som Rose. Om vem handlar filmen The rose?
- Janis Joplin
Vilken sorts bil sjöng Janis Joplin om?
- Mercedes-Benz
Vilken svensk artist har gjort en cover på Mercedes-Benz?
- Nanne Grönvall
Nanne hade spetsiga öron i Melodifestivalen för massa år sedan. Vilken skådespelerska tackade ja till en roll i Sagan om ringen för att få ha spetsiga öron?
- Liv Tyler
Vad heter Liv Tylers pappa?
- Steve Tyler
Vilken känd komisk skådespelare heter också Steve?
- Steve Martin
Vem var Steves blonda motspelerska i filmen Mitt andra jag?
- Victoria Tennant
Vilken Tennant är med i en brittisk popduo?
- Neil Tennant i Pet Shop Boys
The Shop Around the Corner heter en gammal film. Vad heter nyinspelningen?
- You've got mail
Vem spelade den kvinnliga huvudrollen i You've got mail?
- Meg Ryan
Vad heter Meg Ryans motspelare i Hämnden är ljuv?
- Matthew Broderick
Vem är Matthew Broderick gift med?
- Sarah Jessica Parker
Sarah Jessica Parker är med i Sex and the city. Miranda i Sex and the city var med i en film om en känd kompositör. Vad heter filmen?
- Amadeus
Amadeus Mozart har skrivit en opera om ett instrument. Vad heter operan?
- Trollflöjten
Trollflöjten har även gjorts av en svensk regissör. Vem?
- Ingmar Bergman
Ingmar Bergman delar efternamn med Ingrid Bergman. Vad heter hennes dotter?
- Isabella Rossellini
Vem hade Ross i Vånner ersatt Isabella Rossellini med på sin "tillåtet att ha sex med-lista"?
- Jessica Rabit
Jessica Rabit sjöng låten Why don't you do right? Vilken irländsk sångerska har också sjungit den låten?
- Sinéad O'Connor
Siéad Cusack är gift med en skådespelare. Vem?
- Jeremy Irons
Jeremy Irons spelade rösten till ett lejon. Vad hette det?
- Scar
Vem var den svenska rösten till Scar?
- Rickard Wolff
Vilka två kvinnor samarbetade Rickard Wolff med på sin skiva Pojken på månen?
- Lisa Ekdahl och Marie Fredriksson
Marie Fredriksson var med i Roxette. TIll vilken film skrev de sången It must have been love?
- Pretty Woman
Vem spelade den manliga huvudrollen i Pretty Woman?
- Richard Gere
Vem komponerade pianostycket som han spelade i filmen?
- Han själv
I vilken film pratade han (själv) svenska?
- American gigolo
Det finns en annan film med gigolo i titeln. Vilken?
- Deuce Bigalow European Gigolo
Vem spelade huvudrollen i Deuce....osv?
- Rob Schneider
I vilken komediserie slog Rob Schneider igenom?
- Saturday Night Live
Vem hade den manliga huvudrollen i Saturday night fever?
- John Travolta
Vad kan John Travolta för något speciellt?
- Flyga flygplan
Nu har du nått slutet på vår frågelek. Du har varit tapper! Grattis! Du har vunnit en promenad.
Vi måste nog ta det lite mer försiktigt med sockret i fortsättningen...

Kommentarer
Postat av: Bek

och så kunde man fortsätta:
I vilket land skapades flygplanet Boeing?
- Frankrike.
Vilket sydamerikanskt land är en gammal fransk koloni?
- Franska guyana.

Och cirkeln är sluten.
Vart går promenaden?

2007-12-27 @ 00:57:51
Postat av: Kanina

Bek: Tack. Vi blev lite utpumpade på slutet. Själv tyckte jag att jag fick lite för många Vem är gift med-frågor som jag inte har en aning om. Nu är cirkeln sluten och det finns iaf en person som orkade läsa hela texten. Jag skulle tro att promenaden kan gå efter promenadstigen vid vattnet mot umedalen på sommaren. Men det är långt så du får ta på dig dina snabbaste skor och packa matsäck.

2007-12-27 @ 14:02:12
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Conny

Jag hade vunnit om jag hade lirat det spelet..tror jag.

2007-12-27 @ 14:03:43
Postat av: Kanina

Conny: I mina lekar vinner alla så du är också vinnare :D

2007-12-27 @ 21:38:19
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Fluff

Det var Lily Tomlin, inte Victoria Tennant som spelade mot Steve Martin i Mitt andra jag. Fast Victoria Tennant var väl med i Tre män och en baby-filmerna?

2007-12-27 @ 22:07:26
Postat av: Fluff

Fel av mig! Victoria Tennant var ju också med i Mitt andra jag. Fast Lily Tomlin var ju den som SM delade kropp med.

2007-12-27 @ 22:26:00
Postat av: Kanina

Fluff 1: Nix
Fluff 2: Helt rätt men frågan gällde den blonda kvinnan. Lily Tomlin är mörkhårig. Slamkrypare!

2007-12-27 @ 22:36:49
Postat av: Kristians dotter

Måste erkänna att jag blev förvirrad... Ligger inte Djävulsön utanför Göteborg? Är det inte volvo som är det speciella med ön? Var det inte Kristians dotter som rymde därifrån?

Eller så kanske var bara allt som skrevs på felsidavattnet hjärnspöken och lögner. God jul!

2007-12-27 @ 23:45:15
URL: http://www.felsidavattnet.blogspot.com
Postat av: Kanina

Kanske måste ändra till att du och papillon är de enda som har flytt från djävulsön. Att det var en fängelseö håller jag dock fast vid även om det är möjligt att ön har blivit känd för volvo på senare år. Om jag inte mins fel så hade du lite problem med att ta dig därifrån. Detta p.g.a kvarsläpande fängelsetendenser.

2007-12-28 @ 00:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0