Tungmetall eller bara tung metall?

Jag har funderat lite igen...jo det händer med jämna mellanrum att jag funderar.

Jag har märkt att om jag ställer in min järngryta med mat i kylen så färgas ibland maten av grytan. Idag märkte jag att maten smakade lite metall. Så min fundering är, finns det en risk att jag blir förgiftad eller är det bara nyttigt med lite järntillskott? Är ju inte så bra att få i sig tungmetaller. Är järn en tungmetall eller bara en tung metall? Skålen vägde nog mer än maten som var i den, så innehöll maten metall så var den inte så värst tung i alla fall.

                            Tung metall eller tungmetall
 

Kommentarer
Postat av: Monstruösa Margit

Vilken jättefin bild.

Är inte så insatt i tungmetallbranschen. Men är insatt i att Husmannen blir alldeles till sig när vi ska steka i aluminiumstekpannan som har börjat krackelera... säger att vi kan få cancer.
Har hört att om man har bebisar ska man inte använda sådana där gamla järnkastruller... och om maten tar färg av pannan... vet inte jag... du borde nog akta tårna

2007-02-18 @ 12:53:14
URL: http://monstretundersangen.blogspot.com/
Postat av: littlemy

Ja du, vi har fått en såndan i julklapp! Som tjej är det väl bra med lite extra järn eller hur är det med den saken? Vi tycker det är gott och enkelt att ibland äta gryta! Det känns riktigt gammeldags på något vis. Man ska ju inte rengöra dom med annat än vatten och det har jag lite svårt för, blir det verkligen rent då? Och sedan så kan dom rosta om dom inte är helt torra det är nog inte så nyttigt...Ja du det tål att funderas på. *Kramen*

2007-02-19 @ 13:52:01
URL: http://littlemy.webblogg.se
Postat av: vewwo

Mamma har sagt att det är bra att laga mat i sånna grytor.. fast jag vet inte.. mamma sa även att ögonen kunnde fastna om jag skelade..

2007-02-21 @ 16:22:48
URL: http://vewwo.blogg.se/lista
Postat av: Nina

Vewwo: Det känns som att jag har hört nåt liknande..fast man ska som sagt inte lyssna på allt man hör. Kan också vara en fråga om mängd järn man får i sig och varför den släpper ifrån sig smak och färg??

2007-02-22 @ 01:57:05
URL: http://jagkannina.webblogg.se
Postat av: Woland Galactico

Du skriver på ett, för mig, tilltalande sätt :) Helbra.

Angående järngrytan så tror jag inte du behöver oroa dig över att bli förgiftad. I den ständiga vegetarian vs köttätar-debatten får man ständigt läsa om järnbrist och sätt för vegetarianer och veganer att få i sig tillräkligt med järn. Ett av sätten är att laga maten i järngryta :) (man får dock inte diska grytan, vad jag förstått)

Ha det fint! mvh. Fuskvegetarianen Woland

ps. härlig bild!

2007-02-22 @ 15:38:04
URL: http://blog.lampcordart.com
Postat av: Nina

Woland Galactico: Det gör mig glad att du gillar min blogg :D Käns skönt att veta att bismaken som uppstår efter ett par dagar är nyttig.. Dagar jag inte lagar mat i grytan kanske jag bara skulle slicka lite diskret på den för att få i mig järn.

2007-02-22 @ 18:06:18
URL: http://jagkannina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0