Valborgstennis

                               

Vi spelade tv-spelstennis på valborgsknytiset jag var på igår. Det var en 11-årig kille på festen som började men det såg så roligt ut så alla var tvungna att prova. Och det var verkligen kul och inte alls lika svårt som den riktiga sporten. Väldigt underhållande att titta på personen i fråga som står och viftar med en fjärrkontroll i luftenockså.
                                  
Det är inte varje Valborgsmässoafton jag spelar tennis, trots att det är en gammal tysk sed som vi tog upp på 1500-talet fast då kallades det för netzballe. Det är också därför vi har tennistermen nätboll även om det för oss betyder att bollen åker i nätet och inte över. Detta har orsakat många missförstånd och frustration i matcher mellan tyskar och svenskar under årens lopp. Vissa tror att det var det som utlöste andra världskriget. Hitler förlorade en match mot den svenska tenniskungen Gustav V (eller mr G som han kallade sig i tävlingssammanhang) och blev arg men ville inte att det skulle vara så uppenbart att det var därför han startade krig så planen var att ta över Sverige vid ett senare tillfälle. Det sägs också att det är på grund av sitt dåliga samvete över vad han ställt till med som Gustav V egagerade sig så starkt i finska vinterkriget.


                                                         Sovjetisk propagandaaffisch under vinterkriget.


Seden att spela tennis på valborg har i alla fall börjat komma tillbaka på senare år nu när man inte längre behöver gå ut och slåss med häxor på Valborgsmässoafton.


Kommentarer
Postat av: Monstruösa Margit

Happ :)
Lite undervisning så där en helt vanlig första maj. Netzballe.
Där ser man.

2007-05-01 @ 18:56:13
URL: http://monstretundersangen.blogspot.com/
Postat av: Conny

Ja..jag saknar de gamla goda tiderna när man fick gå ut och slåss mot häxorna.

2007-05-02 @ 10:48:22
Postat av: Nina

Margit: Ja jag gör vad jag kan för mina vänner.

Conny: Ja allt var bättre förr!

2007-05-02 @ 10:53:02
URL: http://jagkannina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0