Kompis Matsui

                image145

Nu har jag använt min nya dammsugare. Den är liten röd och ack så plastig. Jag tror inte att den har en enda del av hållbar metall. Till och med röret är i plast. Det vobblade och åkte isär när jag skulle dammsuga så jag bytte till metallröret från den gamla dammsucken. Den låter illa. Det ökar motivationen att dammsuga snabbt. Jag fick med två papper skrivna på polska. På det ena står det WARUNKI GWARANCYJNE. Jag gissar att det betyder varning eller garanti. Det finns också adresser till Electro World i Warszawa. Jag tror att jag får ringa dem mellan 10.00 och 21.00. Det känns tryggt.

Jag har fått med en instruktionsbok (folder). Jag behöll den som var på svenska. Jag följer instruktionerna. Lär känna din apparat. Vi har presenterat oss för varandra. Han heter Matsui.
Starta apparaten: Håll i kontakten och dra ut sladden, koppla in kontakten i ett vägguttag och tryck på av/på-knappen. Stänga av apparaten: När du har använt apparaten trycker du på av/på-kanppen och kopplar bort den från vägguttaget. Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan instruktionsboken.

Det finns olika texter som är skrivna med fet stil också. När du vill flytta apparaten från ett rum till ett annat kopplar du bort den från vägguttaget och lyfter den i handtaget. Flytta aldrig apparaten genom att dra i sladden. De feta texterna har en liten symbol med en tänd lampa brevid. Jag tror att detta visar att det är smarta saker. På ett ställe står det OBS: Apparaten ska inte användas av små barn eller fysiskt svaga personer utan tillsyn. Betyder det att grannens tvååring inte får dammsuga hos mig längre och vem ska hålla mig sälskap när jag dammsuger?

Jag tror inte att risken är så stor att han ska smyga sig på mig bakifrån och suga upp mig trots att jag är lite svag för det är Matsui också. Jag vill inte prata skit om min nya vänn (jag tror att vi är vänner nu efter presentationen) men nån snabeldrake är han inte. Han kommer nog aldrig gå att bygga om till ett luftskepp eller rymdraket som de gamla Electroluxmonstren. Han är nog mer som en liten ko eller flodhäst som tuggar i sig dammtussar i sin egen takt.

Golvet är i alla fall förvånansvärt blankt nu.

Kommentarer
Postat av: Conny

Klockren blogg, skrattar gott här, din humor är suverän :-)

2007-09-06 @ 00:07:42
Postat av: Lennart

Det kanske inte gör nåt om du pratar illa om honom, han kanske inte förstår svenska.

2007-09-06 @ 20:06:45
URL: http://trannel.blogg.se
Postat av: Hanna

Matsui kanske vill brevväxla med min vän AFK... Han (AFK) tyckte att Matsui verkade vara en trevlig prick.

2007-09-06 @ 22:12:26
Postat av: Nina

Conny: Tackar tackar
Lennart: Det kan du ha rätt i. Jag kan ju visa upp det polska pappret för honom så kan han själv fixa det som står där.
Hanna: Han har ingen egen epostadress men det går bra för AFK att sicka brev hem till mig bara man skriver c/o. Det kan vara ett bra sätt för honom att träna på sin svenska också.

2007-09-07 @ 13:55:21
URL: http://jagkannina.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0